Sejm za wydłużeniem okresu przejściowego po wprowadzeniu systemu e-TOLL

Przedłużenie do 30 września tego roku okresu przejściowego, kiedy to równolegle będzie działał nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL i obecny viaTOLL, zakłada przyjęta w czwartek przez Sejm nowela ustawy dotycząca poboru opłat drogowych.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 231 posłów, przeciw było 215, a czterech się wstrzymało od głosu. Zgodnie z obowiązującymi jeszcze przepisami system poboru opłat viaTOLL ma działać do końca czerwca 2021 roku. Rozpoczęcie poboru opłaty w systemie e-TOLL zaplanowano na pierwszą połowę czerwca tego roku.

Przyjęta w czwartek nowela zakłada ponadto likwidację szlabanów na państwowych autostradach, co zwiększyć ma płynność ruchu na tych trasach i oznacza, że od 1 grudnia tego roku przejazd odcinkami Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4) będzie możliwy bez zatrzymywania się przed szlabanem.

W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie. Dla pojazdów lekkich o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wprowadzą możliwość opłacania przejazdu autostradą przez zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu, np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu.

Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady wskazanym przez kierowcę. Będzie też możliwość uiszczenia opłaty na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Aby tak się rozliczyć za przejazd, kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL np. na smartfonie. Posłowie opozycji zarzucali, że wprowadzenie rozwiązania polegającego na możliwości opłaty za przejazd przez aplikację zainstalowaną na smartfonie może służyć do inwigilacji obywateli. Jak zapewniała w Sejmie szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska, projekt nie narusza wolności i praw obywateli. „W systemie będą i są obecnie przetwarzane tylko te dane dotyczące przejazdu płatnymi odcinkami autostrad. Dodała, że już obecnie dane z przejazdu są przetwarzane. Teraz zmienia się tylko sposób przekazu danych” – dodała. Jak przekonywała, dane będę zbierane tylko do poboru opłat. „Obywatel ma wybór, może skorzystać z rozwiązań systemu geolokalizacyjnego lub kupić bilet autostradowy, gdzie dane nie są przetwarzane” – zaznaczyła szefowa KAS. Pobór opłaty za przejazd samochodami będzie też możliwy dzięki urządzeniu OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny), o ile pojazd będzie w nie wyposażony. Podstawowym elementem systemu kontroli opłacania przejazdów będą urządzenia służące do rozpoznawania tablic rejestracyjnych (kamery typu OCR). Ujawnienie nieprawidłowości we wnoszeniu opłat będzie wynikiem na bieżąco realizowanego procesu automatycznej analizy danych.

Uzupełnieniem systemu nadzorowania prawidłowości opłacania przejazdów będzie kontrola drogowa prowadzona przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz uzupełniająco przez policję i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.


źródło: www.zmpd.pl 
             Sejm za wydłużeniem okresu przejściowego po wprowadzeniu systemu e-TOLL – Stooq

Ostatnie

Inne wpisy

T a c h o g r a f y

T a c h o g r a f y

Szanowni Państwo,w związku z licznymi zapytaniami umieszczamy informację odnośnie wymiany tachografów, które będzie obowiązkowe.  Wymiana tachografów –...